...SELAMAT DATANG KE GEREK-KULIM...

02 May 2009

Seperti yang telah di uar-uarkan sebelum ini hari tu aku berkesempatan sekali lagi ke Langkap bersama beberapa lagi member lama yang di ketuai oleh saudara Odd. Walaupun rakan kayuh hari tu terdiri dari member-member lama tetapi merupakan pertama kali aku kayuh dengan diaorang seperti Chuon and Mat Yus. Buat pertama kalinya jugak aku berkesempatan bertemu dengan geng Hawk MTB dari Bagan Ajam/Kepala Batas. Patutlah masa mula berjumpa tu rasa macam familiar sangat padahal tak pernah jumpa pun. Apa pun ini satu lagi kesempatan bertemu kenalan baru dalam MTB ni. Hanya 2 orang dari Hawk MTB yang aku sempat kenal nama iaitu Pon dan Bob (Bob jugak cuma taklah se Bob aku-kecik dari aku lah tu). Apa pun selamat berkenalan.
Seperti yang dijanjikan tepat pada jam 7.30 pagi (terpacak 7.30) aku sampai, kali ni aku cuba menepati masa seboleh mungkin. Di kedai bunga kertas pada masa tu hanya ada Bob sedang menunggu sebelum diikuti oleh aku, Odd dan yang lain lain. Setelah semua persediaan selesai maka kami pun bertolak dan masing-masing berpecah mengikut team masing-masing. Team Hawk MTB bertolak untuk makan sarapan dahulu manakala kami terus menuju ke trek jalan tar. Di pertengahan jalan aku telah mengalami masalah teknikal dengan basikal aku. Rantai aku terlompat-lompat di kaset dan RD. Inilah jadi nya bila last minute tukar tayar sekali dengan kaset tapi tak buat setting. Sebelum ini aku ingat takder masalah pun masa aku dok test cycle. Buat pertama kali dalam aktiviti kayuh ni aku terpaksa berpatah balik.
Team Hawk MTB, diketuai Pon di depan
Goreng jangan tak goreng
Pasang gerek dulu sambil sembang, gerek lapik elok-elok


Aku menghabiskan masa selama hampir setengah jam membetulkan rantai yang tersekat dan juga membuat tuning untuk RD. Syukur kedua-duanya selesai dalam masa yang agak singkat dan aku terus cuba mengejar kembali Odd dan geng walaupun ketinggalan hampir satu jam. Satu lagi masalah ialah aku tak tau trek yang diaorang lalu, so aku pun bertekad aku just ikut trek yang aku tau iaitu melalui jalan simen. Matlamat aku hanya satu iaitu kemuncak Langkap, batang balak dipuncak akan menjadi saksi. Dan itulah yang aku capai secara berseorangan.

Rantai tak boleh bengkok, sangkut terus sebab tu melompat. Guna skill Mc Gyver sikit. Ambik minyak enjin kereta titik pastu exercise rantai tu pakai playar terus OK. Pastu buat tuning sikit terus settle.


Panjat memanjat pun bermula
Pemandangan di bawah sebelum mula mendaki





Pemandangan dipuncak, bukti aku dah sampai dipuncak
Mengkuang Dam di kejauhan

Kulim dari jauh
Bukit Mertajam dari Bukit Langkap

No comments:

Post a Comment